KEhiDUPan Guru

BLOG INI DIHASILKAN UNTUK BERKONGSI KEHIDUPAN DALAM DUNIA PERGURUAN / PENDIDIKAN

KEPADA SESIAPA SAHAJA YANG MEMPUNYAI PANDANGAN, IDEA,PENGALAMAN,PENGETAHUAN DAN GAMBAR/VIDEO UNTUK DIKONGSI BERSAMA..SAYA AMAT MENGALUKAN..




Wednesday, October 26, 2011

> MINGGU BAHASA ( action song )

PERTANDINGAN ACTION SONG

Action Song adalah salah satu persembahan muzik yang biasanya melibatkan murid2 tahap 1.Melakukan gerakan berdasarkan lirik lagu yang dinyanyikan...






Markah dinilai dari segi.:

1. Keseragaman.= Murid perlu menyanyi dan melakukan gerakan seragam  berdasarkan lirik lagu

2. Kreativiti.= Pergerakan perlu kreatif

3. Prop = Prop disini hanyalah.sebagai bahan bantuan persembahan tapi walaupun ia sebagai bahan bantuan,ia masih penting dalam menentukan markah dalam menilai sesuatu persembahan.

4. Ekspresi = yang ini paling penting,murid perlu feel dengan lagu tu. Nyanyian dan gerakan perlu ada daya ekspresi gembira,riang...kalau boleh cari lagu2 yang boleh buat banyak gerakan riang agar persembahan boleh menampakkan kegembiraan murid..Ekspresi muka sangat2 dititik beratkan.

5. Teknikal = Part nie..perlu dijaga dengan teliti,contohnya muzik atau minus one,lepas tuh radio,speaker,mic...plug/cabel...semua nie kena teliti betul2....kalau persembahan menarik macamana pun kalau teknikal ada problem...confirm kalah punya...kesian kat bebudak...berlatih teruk2...setidak2nya biarlah kekalahan kita tuh...tak berpunca dari masalah2 teknikal nie...k



No comments:

Post a Comment